Business Modellen
De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het business model. Het businessmodel beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. De vraag waarop is onze waardecreatie gebaseerd, is de essentie van businessmodellen
Vier vragen
Het businessmodel is te definiëren met de volgende vier vragen: wie zijn je beoogde klanten (segment), wat bied jij je klanten aan (waardepropositie), hoe produceer je het aanbod (waardeketen) en waarom levert het winst op (verdienmodel)?
Wat chiquer gezegd: een business model is een systeem dat bestaat uit cycli van activiteiten die de missie of purpose, visie en doelen van de organisatie vervullen. Het is tevens de uitdrukking van de marketing strategie en kan ook vrij eenvoudig worden uitgedrukt in termen als:
- abonnement
- makelaardij
- pay-as-you-go
- standaardisatie
- crowdsourcing
- lease
- product-to-service
Een overzicht van negentien (19) business modellen is beschikbaar bij de Harvard Business Review
https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model
Een overzicht van meer dan vijftig (50+) business modellen is te zien op de website van de Board of Innovation:
https://www.boardofinnovation.com/guides/50-business-model-examples/
Details
Afgezien van de aantallen, het moet gezegd worden dat een accuraat en compleet business model de volgende details van een organisatie zou kunnen en mogen omvatten:
- Sterktes en zwaktes (SWOT)
- Waarden en normen
- Klanten en klant-segmenten
- Klant relaties
- Concurrenten
- Bevoorradingsketen (supply chain / ecosystem)
- Belangrijke resources en activiteiten in de waardeketen
- Technologie
- Kanalen (afzet, kennis, geld, …)
- Inkomstenstromen
- Kosten structuren
- Doelen en doelstellingen
- Kosten-controle methoden
- Betalingsbeleid voor werknemers
- Marketing campagnes
- Governance raamwerk
- Verticale integratie praktijken
VUCA wereld
Een business model zou in principe het perfecte antwoord van een ideale strategie moeten zijn en de organisatie continu en voldoende winst moeten opleveren. Maar in de reële wereld kunnen nieuwe technologieën, veranderende klantwensen, dynamiek in de markten, socio-economische trends en andere factoren ervoor zorgen dat een business model verouderd of zelfs ineffectief wordt.
Organisaties zullen in de huidige VUCA wereld een business model continu moeten bijstellen teneinde hun missie en doelen te bereiken. Wellicht is het verstandig het vigerend business model te checken, bij onvrede op tijd te verlaten en een nieuw model te adopteren.
Organisaties moeten verstandig en intuïtief kiezen welk model het meest effectief is voor het bedienen van hun klanten, gebaseerd op de producten, diensten en de waarde die geleverd wordt. En natuurlijk op de resources die beschikbaar zijn in de bestaande business situatie en organisatie omgeving.