Of het nu om een organisatieverandering of overname gaat, een fabricageproces of bouwproject, een technische ontwikkeling, een strategisch marketing traject, of website design … bij elk proces komen deze 10 T’s direct of indirect aan de orde.
Deze to-do checklist is ook handig voor een auditor: √, ±, -, ?, !!
Targets
… Waarom iets doen; wat is (onderliggende) kans / probleem en voor wie
… Kan nut en noodzaak worden aangegeven
… Wie is / wordt opdrachtgever (wie betaalt, bepaalt?)
… Wat zijn voorgestelde doelen, doelstellingen, aanpak, trajecten, oplossingsrichtingen
… Is er ook een hoger doel (purpose)
… Wat is c.q. hoe is de omgeving (systemisch) gedefinieerd
… Wie zijn stakeholders, en wat zijn de voor-/nadelen voor een ieder
… Wie gaat / wil wat doen
… wat is het eenvoudigst, meest voor de hand liggend en het snelst aan te pakken en te realiseren (cherry picking)
… en wat daarin zou meteen een (inspirerende en serieuze) boost aan het proces geven en de ‘geur van succes’ afgeven…
Team
… Wat worden het opdrachtgevers-team, kernteam, subteams
… Waar zijn teamwisselingen zinvol / nodig
… is er correcte én voldoende aandacht voor bovenstroom én onderstroom
… Hoe zit het met ecosysteem: externe experts, samenwerkingen, toelevering
… Hoe wordt de organisatie zelf en de omgeving betrokken
… Wie vertegenwoordigen betrokkenen c.q. wie houdt toezicht
… Hoe zijn communicaties / interacties opgezet (website, social media, …)
Traject
… Hoe is traject opgezet: met betrokkenen of eerst bedenken en dan implementeren
… heeft het traject korte communicatielijnen en zijn de kanalen vrij van ruis
… Wat zijn zinvolle fasen, met NoGo-Go principe (niet verder, tenzij…)
… Wat zijn afspraken over TGKIO en gepercipieerde risico’s
… Wat is er af als het proces ‘af’ is
… Wanneer is iedereen tevreden? (MoSCoW methode)
… Wat in-house en wat wordt noodzakelijkerwijze outsourced
… Is concurrent engineering een optie
Tempo en Timing
… Wanneer starten (i.v.m. zekerheden, window of opportunity, …)
… Hoe te starten: slow start met pilots of full speed (need for speed?)
… Wie houdt burn rate en kantelpunt burn rate in de gaten
Toleranties
… Hoe zijn KPI’s en KSF’en en hun grenzen bepaald
… In hoeverre is de oplossing / voortgang afhankelijk van resources
… of van de sociale economie, politiek, financing, technologie
… In hoeverre van wetgeving / bepalingen en license operate
… Zijn risico’s bepaald en afgedekt bij een NoGo (On Hold of Full Stop)
Tech
… Welke tech te gebruiken (planning, coördinatie, communicatie, uitvoering, testing)
… Is overwogen de inzet van bewezen tech versus innoveren, low tech vs high tech
… maar ook van open communicatie vs secured communication, common sense vs AI
… Is nagedacht over data (cloud based én old fashioned high security opslag in kluis?)
Training
… Hoe leren de mensen in / van / met elkaar en het proces?
… Hoe zijn tussenevaluaties gepland (lessons learned en overdracht)
… Wanneer en hoe (strategisch) research plegen en innoveren
… Hoe gaan we een / het succes vieren?
Tussenstanden en checks
… Welke checks zijn er, wie doet die en in welke cycly?
… Wanneer is de Midterm check (is de wereld intussen niet veranderd?
… Hoe wordt eco-systeem (m.n. toeleveranciers) geëvalueerd
… Hoe is implementatie van … in de organisatie opgezet
… Hoe worden effecten op of consequenties voor … nagegaan
Tragiek
… Wat zijn de alternatieven, is er een plan B (en C?)
… Wat zijn de insurances als er iets ‘fout’ gaat
… Is er een crisis team en crisis communicatie gereed
… Is bepaald wat te doen bij On Hold, en een latere doorstart
… En wat doen bij een Full Stop; wat moet safe zijn, voor nieuwe opstart
… En wat te doen bij (onverwachte) calamiteiten / crisis van buiten…
Terugblik en vooruitblik
… Hoe en met wie wordt er geëvalueerd
… Hoe wordt vooruit gekeken naar (nieuwe) kansen / problemen
… Hoe worden lessons learned de organisatie ingebracht
… Wat is digitaal te verwezenlijken, en wat eventueel met AI