+31 (0) 657 37 14 02 info@denhoed-co.nl

Het jonge recruitment bureau had een open vraag gekregen van een interessante – lees grote – potentiële opdrachtgever. Ze hadden een naam hoog te houden. Een naam die in korte tijd gevestigd was, namelijk dat ze de kandidaten zorgvuldig screenden, goed wisten te matchen en daarmee met grote zekerheid de juiste mensen aanleverden.

En ze wilden doorpakken op het behaalde succes. De directie deed een brede research en screening van de Benelux recruiter-markt. Op basis daarvan werden een drietal kernvragen voor de toekomst geformuleerd.

Topics

Volgens hen zijn de recruiter hot topics:

  • hoe kom je er snel achter wat een opdrachtgever precies zoekt en of dat ook bij de lange termijn strategy van dat bedrijf past;
  • hoe past dat in de veranderende employability wensen van de beschikbare mensen. Kan de opdrachtgever wel bieden wat mensen zoeken zodat ze voor langere tijd verbonden blijven aan het bedrijf;
  • hoe kun je nog sneller goede kandidaten vinden die passen. Het duurt nu voor opdrachtgevers soms te lang voordat goede kandidaten worden gescout en gescreend.

Met Tom Willem en zijn entourage werd overlegd hoe deze vragen te beantwoorden. In een eerste sessie werd al duidelijk dat er geen exact en logische verband bestaat tussen de bestaande testen en het passen van een kandidaat op een bepaalde functie. Dat werd pas duidelijk na 2 gesprekken. Van de recruiter werd verwacht dat hij / zij de branche en opdrachtgever door en door kende, en de structuur en cultuur bij de opdrachtgever. Een ‘plaatsing’ gebeurde dan daarna eigenlijk op basis van gevoel, intuïtie, kennis en ervaring van de recruiter.

Human Design

In de daarop volgende sessies werd nagegaan of het Human Design systeem een extra element kon toevoegen aan de gebruikelijke testen. Voor hoger opgeleiden en voor teams was het antwoord een duidelijk ‘ja’. Ook werd duidelijk dat een ‘klik’ uitermate belangrijk was bij een uiteindelijke plaatsing. Iets wat alleen door de opdrachtgever zelf kon worden vastgesteld. In het nieuwe recruitment aanbod werd dan ook opgenomen dat de opdrachtgever zelf de verantwoordelijkheid neemt om te kiezen uit een klein aantal gegadigden. “The proof of the pudding is in the eating”, niet waar? Aldus geschiedde. Een eerste stap in een veranderende recruitment wereld?