+31 (0) 657 37 14 02 info@denhoed-co.nl

Sinds de oprichting was het voor de wind gegaan. Ze hadden de laatste jaren heel goed gedraaid met de makelaardij. De horeca-makelaardij was een goede, profijtelijke niche markt. De bescherming van hun markt kwam voort uit het feit dat de makelaars veel directe kennis en werkervaring hadden in deze markt. De makelaardij had inmiddels een hele goede naam opgebouwd. Maar de concurrentie sloop naderbij en na een paar mislukte deals waren de nodige zorgen gekomen voor de toekomst.

Daarom werd door de directie – met hulp van een stagiaire van de Hogeschool – een nieuw strategie- en marketingplan opgesteld. De stagiaire vroeg Tom Willem indirect voor een second opinion op de plannen. Ze had de nodige twijfels over de toekomstbestendigheid van de plannen. Ze was zich er wel van bewust dat de makelaardij een hele conservatieve branche was. Maar ze had het stellige idee dat er meer nodig was en ook meer kon.

Vragen

Tom Willem en zijn entourage gaven terug: “het strategie- en marketingplan is onder de maat. Terug naar af, naar de business zelf en naar de klant. Wat is de concrete target markt, jullie targeted én profijtelijke niche? En wat is dan jullie irresistible offer? Hoe bouw je een onweerstaanbaar vertrouwen op bij jullie klant? Hoe ga je ze bereiken, waar komen ze samen, wat of waar is de hub? En .. kun je die ene geïnteresseerde koper dan in één zin vertellen wat jullie doen, wat jullie aanbieden?”

Hmmm, dat klonk als: “back to basics en werk aan de winkel”.

Aanvullend Plan

De opmerkingen en vragen hadden wel het nodige los gemaakt. Vooral bij de stagiaire die na een paar overleg-sessies met Tom Willem een ‘aanvullend plan’ schreef. Haar plan omvatte ook een toegesneden database, een hub-benadering en voorzetten voor een ander business model. Haar plan werd warm ontvangen en is in beraad ‘as we speak ..’