Ze waren bezig met binnentuinen. De architecten wisten uit ervaring dat groen de werksfeer op kantoren aanzienlijk kon veraangenamen. Ze hadden al geëxperimenteerd met verschillende soorten planten. Met behulp van collegae in Wageningen waren ze uitgekomen op parasitaire planten. Die waren het beste. Die hadden nauwelijks verzorging nodig, haalden hun vocht uit de lucht en groeiden op oude stronken.
Markt veroveren
Ze hadden zo een aantal tuinbakken voor kantoren samengesteld en wilden nu de Europese markt gaan veroveren.
Als echte onderzoekers wilden ze het serieus en correct aanpakken. Een bekend marketing bureau werd gevraagd een offerte te maken voor een marktanalyse en -strategie voor West-Europa. De offerte was binnen een week binnen, een gedegen aanpak en uitvoering uitstralend. De offerte-prijs was $120K, excl.
Daar schrokken ze toch wel even van. Tom Willem, die ze toevallig kenden van de EUR, werd gevraagd of hij voor dit ‘project’ een alternatief had. “Ja hoor, gewoon beginnen …”. Amsterdam is dan natuurlijk ‘the place to be’. Kantoren genoeg, zeker aan de zuid-as. Een aantal bedrijven hadden er wel oren naar en al gauw waren een zestal kantoren ingericht.
Mond-op-mond Reclame
De mond-op-mond reclame deed zijn werk en het liep storm. Ze wreven zich in de handen. Het ging voor de wind en ze wilden voortvarend verder. Gezien de Brexit perikelen werd gekozen voor België. Maar, en dat realiseerden ze zich terdege, de Belgen zijn veel conservatiever dan de Nederlanders. Hoe gaan we dit aanpakken? Wederom: “Gewoon beginnen …”.
Bij een rondvraag bleek dat een pand huren op een mooie locatie nabij Brussel en wat ‘mensen met groene vingers’ inhuren veel goedkoper uitkwam. Ingeschat werd zo’n $30-40K. “Gewoon beginnen dus …”.
Buiten-Locaties openen
Al gauw was duidelijk dat men ook in België snel om zou gaan en ze besloten nog in hetzelfde kwartaal om een drietal buiten-locaties voor het kweken van planten te openen. De KvK en VoKa hielpen met de opzet en het aantrekken van gekwalificeerd personeel. Het ontwerp en de productie van de ‘glazen’ bakken werd centraal in Brabant belegd.
Het advies was: “Nu alleen nog top-notch en exclusief blijven. Dat kan alleen met de allerbeste bakken en planten. Met goede kennis van eco-systemen en groen design. De mond-op-mond reclame doet dan de rest …”