Respectvol innoveren
De natuur biedt ons eigenlijk een prachtige metafoor en archetype voor wat we bedoelen met respectvol veranderen en innoveren.
Business Studio
De Business Studio is speciaal ontwikkeld voor organisaties die duurzaam willen innoveren. Die op weg naar de toekomst vooral willen mee-surfen op de golven van mega-trends en de SDG’s.
Sense of Urgency – Belonging
Het denken over een Sense of Urgency bij organisatieveranderingen lijkt in de huidige tijd achterhaald. Het gaat tegenwoordig toch meer om het creëren van een verlangen, een erbij horen, een Sense of Belonging?
De Innovatiematrices
Innovaties gebeuren all over the world, in vele sectoren, op veel manieren en op verschillende momenten. De verschillende matrices geven inzicht in hoe te kijken naar innovaties.
Business Lessons Learned
At the Business Studio team, we continue to see accelerated need for transformational-change caused by digitalization, speed of business, industry 4.0, urbanization, climate change, gender equality, the platform economy, disrupting startups, the UN proclaimed SDG’s and many other mega-trends.
Het Vliegwielmodel
Het Vliegwielmodel komt erop neer dat succesvolle bedrijven altijd verschillende ontwikkelingsfasen doorlopen. Een doorbraak is het gevolg van vele incrementele verbeteringen.
Business Idee
Volgens de Golden Circle methode van Simon Sinek zijn er drie gouden cirkels die een team bij een nieuw business idee dient te doorlopen. Men dient altijd te starten met: ‘Waarom’, gevolgd door: ‘Hoe’, en als omhulsel: ‘Wat’ en ‘Waar’?
Design Thinking
Nieuwe business ideeën ontstaan tegenwoordig juist meer vanuit de behoefte van de (betalende) klant. Dan wordt er gekeken hoe de algehele organisatie, bedrijfsvoering en communicatie zo gevormd kan worden om de behoefte op te sporen en op te lossen.
Business Design
Bij een business design gaat het in feite over drie perspectieven, drie lenzen waardoor gericht naar een uiteindelijk Business Concept gekeken wordt: Viability, Desirability en Feasibility.
Business Intelligence
Business intelligence staat voor het verzamelen van gegevens binnen de eigen organisatie-activiteiten. Het is het proces van gegevens omzetten in informatie. Informatie die moet leiden tot kennis en aanzetten tot gerichte, adequate actie.
Business Plan
Een business plan is een must, met name als je als onderneming externe partijen zoals financiers bij jouw plan wilt betrekken.
Business Strategie
Wat houdt een business strategie in? Een business strategie betreft gewoon de doelen waar een organisatie zich op focust en de gezamenlijke acties die de mensen ondernemen om deze doelen te bereiken.
Business Case
Een business case is een zakelijke overweging om een investering wel of niet te doen en draait vooral om de kosten-baten analyse.
Images of Organizations
Het domein van de organisatietheorie is volgens Gareth Morgan te vereenvoudigend en reductionistisch geworden en een brede kijk is nodig. Het beschrijven van organisaties in metaforen is een alternatief.
Vier vensters
Het wordt tijd voor organisaties met de slagvaardigheid van een voetbalteam. SqEME biedt een model om een organisatie te bekijken en om te vormen tot een procesgerichte organisatie.
Crafting strategy
Mintzberg beschrijft in zijn artikel over Crafting Strategy hoe top-managers, uit een soort ijdele hoogmoed, denken de toekomst te kennen of te kunnen maken door omvattende strategieën te concipiëren. Die strategieën blijken echter zelden te werken, maar de managers leren daar helaas weinig van.
High Level Strategy
Nadenken over een High Level Strategy is zinvol, wijs en getuigt van kennis ter zake, juist als je het wellicht enkel en alleen jouw opdracht en taak is om een jaarlijkse strategie uit te zetten en te realiseren.
Marketing strategies
Here are 10 examples of great marketing strategies.
Creativiteit & Innovatie
De voorspelling is dat Artificial Intelligence en robots zo’n 10-20% van alle banen gaan vervangen. Hoe ga je dan als mens de competitie aan met iets of ‘iemand’ die een 5.000 keer sneller is, die 5.000 keer sneller denkt? Dat lijkt een verloren zaak.
Business Modellen
De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het business model. Het businessmodel beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. De vraag waarop is onze waardecreatie gebaseerd, is de essentie van businessmodellen
Blue Ocean canvas
Chan Kim en Renée Mauborgne beschrijven hun Blue Ocean Strategy canvas als een actie-raamwerk dat op een grafische wijze het strategische landschap en de toekomstige vooruitzichten van een organisatie in één simpel plaatje weet te vangen.
Value Proposition canvas
Een goede waardepropositie creëert waarde voor een klantsegment met onderscheidende producten en/of diensten die een klantprobleem oplossen of voorzien in een klantbehoefte.
High Performance Teams
Teams zullen in de toekomst de voornaamste bouwstenen zijn voor de prestaties van organisaties. Het is een kwestie dat teams het individu zullen overtreffen. Met name als er meerdere skills, ervaring en een gedragen besluitvorming nodig zijn.
Theory of Change
The theory of change is a tool to help you describe the need you are trying to address, the changes you want to make (your outcomes), and what you plan to do (your activities).
Business Change model
Grote veranderingen binnen organisaties hebben vaak niet het beoogde resultaat. Gesproken wordt zelfs van een slagingskans van circa 40%. Veranderingen worden niet adequaat doorgevoerd en hebben niet het beoogde resultaat.
Uitvoeringsprincipes Blue Ocean Strategy
Voor Blauwe Oceanen ga je de focus meer richten op de niet-klanten dan op de huidige klanten, en op de sterke overeenkomsten in wat klanten waarderen.
Innovatieve organisatieprincipes
Met het model van Herbert Simon wordt de inrichting van de besturing van de organisatie op innovatieve wijze geregeld. De inrichting van de uitvoering, het primaire proces, is hiermee echter nog niet geregeld.
Organization Internal Process Mapping
Business Process Mapping is een methode om de activiteiten en processen in een organisatie te beschrijven. Het geeft niet-technische mensen visueel inzicht in het activiteiten en proces landschap van de organisatie.
Succesfactoren Business Teams
Om een team werkelijk succesvol te laten zijn, zijn er zes kanalen nodig waarlangs energie stroomt. Bron voor deze zes energieën zijn twaalf zogenaamde business vaardigheden die paarsgewijs daarvoor zorg dragen.
Business Model en Ecosystem Mapping
Business Mapping is een visuele methode om business processen in kaart te brengen. Om zo – bij voorkeur in teamverband – brainstormend en creatief te bekijken waar en hoe innovatie en groei tot stand gebracht kunnen worden.
Business Skills
Dit zijn volgens Human Design de primaire business skills die zorgen voor een functionele en succesvolle business. Sommige mensen hebben een aantal van deze skills, anderen hebben andere kwaliteiten.
Logistic 4 R’s
The 4 R’s are principles that guide supply chain managers with competition. If you want to develop a competitive supply chain or reliable eco-system, it is necessary that you can manage the 4 R’s, which are:1. Responsiveness, 2. Reliability, 3. Resilience and 4. Relationships.
Mega-trends 2030
Groei verschuift, innovaties zijn meedogenloos, disrupties zijn aan het versnellen, verwachtingen zijn hoog en sociale spanningen lopen op. Wat betekenen dit voor de business, en hoe zijn nieuwe kansen voor innovatie en groei te grijpen?
Tech trends
The company of the future is hyper connected. It closely monitors new developments and collaborates with start-ups, scientists, and universities. The company of the future requires accessible, inspiring leaders who are not afraid to veer off the beaten track.
Sustainable Development Goals
De Sustainable Development Goals (SDG’s) of Duurzame Ontwikkelingsdoelen zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030.
Trends & Krachtenvelden
De trend is alles! Wendbaarheid, technisch vernuft en gevoel voor klant of doelgroep; dat zijn de factoren die bepalen of je stap voor stap verder komt.
Je moet incrementeel denken en vooral doen. Welnu dat is een andere wereld voor de meeste gevestigde bedrijven.
Risk Appetite
De risk appetite of risicobereidheid bij een organisatie zorgvuldig onderzoeken is essentieel om bewust en gericht de risico’s na te gaan bij het implementeren van een (strategische) plan en projecten.
Primaire Health System
Ieder mens is uniek, iedere groep is uniek, iedere organisatie is uniek. Om gezond te blijven moeten we alert zijn op ons digestieve systeem, vooral wat betreft het ‘voedsel’ dat we tot ons nemen. In analogie geldt dat ook voor de info en data ‘voeding’ van organisaties.
Organisatiecultuur
Organisatiecultuur is meer dan de manier waarop de organisatie te werk gaat. Een betere manier om naar cultuur te kijken, is te beseffen dat zij op meerdere niveaus aanwezig is en meerdere facetten kent.
Procesrollen
Het verbeteren van de organisatie kunnen we beschouwen vanuit de vier verschillende rollen. Achtereenvolgens zijn dat de Ontwerper, de Journalist, de Lijnverantwoordelijke en de Procesverantwoordelijke.
Lessen uit de Krijgskunde
Vele oorlogen hebben ook vele lessen opgeleverd. Wat maakte Prins Maurits, Napoleon, Mao Zedong, von Moltke, Guderian maar ook een Julius Caesar nu zo succesvol? Zeven lessen voor ondernemersstrategen.
HR module
De BCG-matrix en het Concurrerende Waarden model van Cameron & Quinn kunnen leiden tot een mooi inzicht en overzicht van de aanwezige en geschikte Human Resources in de organisatie en verwachte transities daarin.
Het 4R principe
Het 4R principe – meer menselijke energie in organisaties – geeft een boost aan de ontwikkeling van een organisatie. De organisaties die er in de toekomst uit zullen springen, maken gebruik van de bereidheid en het vermogen tot leren van hun mensen.
Geldstromen
Voor het bepalen van het succes van een organisatie zijn drie overzichten van belang: de Balans, de Winst- en Verliesrekening en het Kasstroom overzicht.
Financieringsvormen
Alternatieve financiers bieden andere vormen van financiering aan dan banken
Externe Financiering
Banken blijven het voornaamste kanaal voor externe financiering. Zo klopt bijna driekwart van de bedrijven met een financieringsbehoefte als eerste aan bij de bank om over de mogelijkheden te praten.
Contextueel Leiderschap
Organisaties hebben steeds meer moeite met het aantrekken en behouden van medewerkers. De leiders van de toekomst hebben een heel andere mindset nodig dan hun voorgangers. Dat heeft onder andere gevolgen voor de manier waarop we jonge mensen opleiden.
Leadership Forecast Potential score
Het Leadership Forecast Potential overzicht beschrijft zeven dimensies en de vijf aspecten met jouw sterke punten en ontwikkelbehoeften als (potentieel) leidinggevende.
Brillen en beeldspraak
Als we naar de toepassing van modellen kijken, dan is een woord van waarschuwing op z’n plaats. Bekend is (Thorngate, Weick) dat een model of theorie onmogelijk tegelijkertijd algemeen geldend, accuraat en eenvoudig kan zijn.
Macht
Macht is een onderdeel van elke sociale relatie. Macht is dus een sociaal fenomeen bij uitstek. Macht is ook een relationeel begrip, het kan enkel bestaan in een relatie tussen individuen of groepen.
Business Verhalen
Business literatuur met hoopvolle verhalen. Sommige auteurs zijn daar heel goed in. Hun verhalen zijn vaak aansprekend, inspirerend en soms ook aangrijpend. Hun verhalen zijn in de meeste gevallen gebaseerd op een aantal klassiek-filosofische karakteristieken.
Stakeholders en Influencers
De zes R’en geven een raamwerk waarmee de rollen, die door stakeholders en influencers gespeeld worden rond het gebruik en management van natuurlijke bronnen, nader toegelicht kunnen worden.
Effecten Arena
Met de Effecten Arena krijg je de hoofdingrediënten van een (maatschappelijk) project en de organisatie-interventies helder. De te verbinden hoofdingrediënten zijn: activiteiten, effecten, investeerders en incasseerders.
Een wereld van verschil
Waarom verlopen organisatieveranderingen zo moeizaam? Welke factoren kunnen bijdragen aan het succes van een verandering? Een zevental factoren wijzen de weg naar succes bij organisatieveranderingen.
Waardengedreven organiseren
Onderzoek geeft zes factoren aan die organisaties in staat stelden om buitengewone resultaten te behalen met heel gewone mensen. Deze waardengedreven organisaties benadrukken dat fundamentele bedrijfswaarden het doen en laten van dergelijke organisaties bepaalt.
Thinking in Systems
The real trouble with this world of ours is not that it is an unreasonable world, nor even that it is a reasonable one. The commonest kind of trouble is that it is nearly reasonable, but not quite. Life is not an illogicality; yet it is a trap for logicians. It looks just a little more mathematical and regular than it is.
ORAPAPA
The importance of good decision making in business really can’t be overstated. To do so, you need to have some tools at your disposal. One of the tools that you may choose to use is the ORAPAPA method. This is a tool which has been designed to make sure you don’t overlook one of the seven important aspects of the decision at hand.
Verandervermogen en beheersing
Twee dimensies blijken een groot deel van het verloop van veranderprocessen te kunnen verklaren en verbanden zichtbaar te kunnen maken.
Wezenlijk veranderen
Een wezenlijk veranderen houdt in een opruimen van het verleden, het bewaren en verzorgen van wat we nog om ons heen willen hebben en het omvormen, transformeren en metamorfoseren van het bestaande tot iets nieuws voor de toekomst.
Built to last
Visionary companies are premier institutions, they are widely admired by their peers and having a long track record of making a significant impact on the world around them.
A visionary company is not really a company led by someone visionary, nor is it the embodiment of a great product or service. A visionary company is an entire institution, an organization.
Verandermanagers en aanpak
Relaties tussen positie en rol van verandermanagers in veranderprocessen, organisatiekenmerken, veranderstrategie en verandervermogen.
Great Training Robbery
Companies spend big money on employee training and education but it’s mostly wasted, according to an alarming study in the Harvard Business Review: “Why Leadership Training Fails—and What to Do About It.”
Science practitioners
Microsoft-onderzoeker Duncan Watts heeft een relatief uitgesproken stelling dat universiteiten en hogescholen veel meer zouden moeten doen aan het oplossen van maatschappelijke / sociale vraagstukken.
Het 70:20:10 model
Ontwikkelingen gaan in een razendsnel tempo. Het 70:20:10 leermodel kan bijdragen om de ontwikkelingen bij te houden, gericht op het behalen van doelen en het verbeteren van prestaties.
Business savvy
When I look to hire a new employee, one of the key skills I look for is savvy. It goes beyond education, beyond experience, and beyond talent.
Think and Grow Rich
Think and Grow Rich behoort tot de beste boeken over zelfontwikkeling. Napoleon Hill interviewde meer dan 500 ‘rijken der aarde’ en werd hierin begeleid door staalmagnaat Andrew Carnegie.
Business Ethics
Business ethics refers to implementing appropriate business policies and practices with regard to arguably controversial subjects.
Family Business / Het familieforum
Het is aangewezen in bepaalde familiebedrijven een familieforum, soms ook familieraad genoemd, te organiseren. Het familieforum dient als platform voor communicatie, informatie en in voorkomend geval consultatie in verband met het familiebedrijf.
Effectief Leiderschap / Out of Control
Voor organisaties die een duurzaam en competitief voordeel willen bereiken, in de top van een snel, complex en dynamisch werkveld, is het van belang dat medewerkers zich richten op innovatie.
Doing business abroad
Doing busines abroad is not the same thing as doing business at home. Cultural differences can be painstaking. First lesson is to understand the organizational and business culture, legal regulations and language.